Aktualności

Być jak Ignacy

Klasa 3a bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym "Być jak Ignacy", w którym uczniowie wykorzystują metody naukowe.

Zajęcia 1: dzieci musiały dojść do tego, jak działa silnik parowy. Dowiedziały się, na czym polega metoda naukowa, co to jest hipoteza i czy zawsze jest słuszna. Nie zabrakło doświadczeń - jedno z nich przybliżyło dzieciom mechanizm wprawiania maszyny parowej w ruch. Efekt? Wszyscy uczniowie klasy 3 wiedzą na czym polega przekształcanie energii cieplnej w kinetyczną!

Zajęcia 2: przebiegały pod tytułem "Jak gaz rozświetlił XIX-wieczne lampy?". Uczniowie dowiedzieli się, co tak syczy w wodzie mineralnej gazowanej, jak nazywa się ten gaz, który także wydychamy, poznali właściwości dwutlenku węgla robiąc doświadczenia. Poznali także gaz ziemny, jego właściwości i wykorzystywanie, zrobili przekrój geologiczny ziemi, aby zobaczyć jak gaz zachowuje się pod ziemią.

Zajęcia 3: uczniowie dowiedzieli się skąd płynie prąd, co to jest energia elektryczna, co to izolatory i przewodniki, i jak ta wiedza jest wykorzystywana w praktyce. Wykonali szereg doświadczeń, aby potwierdzić lub obalić hipotezy. Zobaczyli prąd (bo można go zobaczyć) i sprawdzili, że ciastolina go przewodzi.

Zajęcia 4: dzieci dowiedziały się, jak dzięki ropie naftowej nastała jasność. Poznały bliżej postać Ignacego Łukasiewicza - jego rodzinę, szkołę, pracę, dokonania. Podczas doświadczenia, zobaczyły z jaką trudnością musiał mierzyć się Ignacy, aby wydobyć ropę spod ziemi. Przypomniały sobie źródła światła - od naturalnych do tych najbardziej nowoczesnych, rozmawiały też o tym, po co w ogóle ludzie chcą udoskonalać istniejące wynalazki.

Zajęcia 5: wprawdzie bez doświadczeń, ale za to dzieci wiedzą, co to jest energia i jakie są jej źródła, czym są odnawialne i nieodnawialne źródła energii. Same wymyśliły także nowe źródła oraz sposoby ich zasilania, wykonały lapbooki o źródłach energii.

Zajęcia 6: uczniowie dotarli do połowy projektu i tym razem rozmawiali o energii wiatrowej. Zastanawiali się, czy mogłaby być jedynym źródłem energii. Dowiedzieli się też, jak dzięki wiatrowi powstaje prąd, skonstruowali mini turbiny wiatrowe, wykonali książeczki, w których zapisali najważniejsze informacje dotyczące energii wiatrowej w Polsce. Wskazywali plusy i minusy takiej energii oraz szukali odpowiedzi na pytanie: co by było, gdyby w Polsce działały tylko elektrownie wiatrowe?

cdn.